Підказка

РОБОТА ЗА ПАРАГРАФОМ ПІДРУЧНИКА



1.                Зверніть увагу на назву параграфу. Прочитайте весь параграф, для того щоб скласти загальне уявлення про його зміст. Знову поверніться до теми параграфі і з`ясуйте, якою мірою ви зрозуміли її.
2.                 Визначте за відповідними словниками значення слів і термінів, які вам незрозумілі.
3.                 Зверніть особливу увагу на своє розуміння позначених у підручнику іншим шрифтом понять, тверджень, ідей, висновків тощо.
4.                 Спробуйте пов`язати матеріал параграфа та інформацію, яку ви отримали на уроці або записали в зошиті.
5.                 З`ясуйте, яким є ваше розуміння наведених понять. Вам необхідно вміти давати визначення понять, розкривати їх особливості та взаємозв`язки з іншими поняттями.
6.                 Інколи для того щоб полегшити підготовку домашнього завдання, доцільно усно або письмово скласти його план.
7.                 Якщо в тексті є посилання на зміст вивчених раніше параграфів, передивіться їх.
8.                 За наявності тих питань і проблем, що вас зацікавили або з наведеним тлумаченням яких ви не погоджуєтеся, зверніться до додаткової літератури.
9.                 Опрацьовуючи зміст параграфа, не забувайте про те, що він є лише матеріалом для формування ваших власних світоглядних уявлень. Тому ви повинні знати теоретичний матеріал, зберігаючи при цьому самостійно робити висновки особисто для себе.
10.             Для того щоб зрозуміти, чи добре ви засвоїли матеріал, спробуйте переказати його, не користуючись підручником. Можна переказувати параграф, спершу спираючись на план, а потім без нього.
11.             У випадку виникнення ускладнень поверніться до тексту і ще раз перечитайте незрозумілі фрагменти або параграф у цілому. Кращому розумінню тексту сприятиме те, що ви спробуєте самостійно проставити якомога більше запитань до тих фрагментів, які ви не зрозуміли.
12.             Підготуйте відповіді на запитання і завдання, вміщені після параграфа, та виконайте завдання, запропоновані вчителем.

СКЛАДАННЯ ПРОСТОГО АБО РОЗГОРНУТОГО ПЛАНУ
1.     Зверніть увагу на тему плану, який ви повинні скласти. Уважно прочитайте текст і виберіть із нього лише той матеріал, який відповідає темі плану.
2.     Розпочинайте складати план лише тоді, коли з`ясуєте зміст матеріалу в цілому.
3.     Залежно від того, який вид плану (простий або розгорнутий) необхідно скласти, оберіть один із двох запропонованих шляхів.
3.1. Якщо потрібно скласти простий план, то переділіть текст на логічно завершені частини; знайдіть у кожній із них головну думку; чітко, ясно і конкретно сформулюйте та запишіть її.
3.2. Якщо план розгорнутий, у кожній із логічно завершених частин тексту вирізніть декілька положень, які розкривають головну думку; сформулюйте і запишіть головні думки у вигляді пунктів плану, а положення, що їх розкривають, - як підпункти.
4.     Перед тим, як записати план, перевірте, чи всі головні ідеї тексту знайшли в ньому відображення.

СКЛАДАННЯ ТЕЗ
Тези — коротко сформульовані основні положення статті, лекції, повідомлення, доповіді. Це короткий письмовий виклад основних думок джерела без пояснень, ілюстрацій та посилань. У тезах переважають загальні положення.
1.     Уважно прочитайте текст, на підставі якого необхідно скласти тези.
2.     З`ясуйте значення слів і термінів, що вам незрозумілі.
3.     Розпочинайте складати тези лише тоді, коли ви з`ясували зміст тексту в цілому і його головну думку.
4.     Визначте у тексті основні положення, що є ланками логічного ланцюжка, за допомогою якого автор послідовно розкриває  свою думку.
5.     Сформулюйте їх своїми словами (це сприяє кращому розумінню тексту) і запишіть.

СКЛАДАННЯ КОНСПЕКТУ
Конспектування — стислий письмовий виклад основного змісту тексту з виокремленням його найважливіших положень.
1.     Запишіть автора твору, його назву та вихідні дані.
2.     Перед тим як розпочати конспектування, необхідно ознайомилися з текстом у цілому.
3.     Визначте у тексті логічно завершені частини і в кожній з них знайдіть основну думку, дайте їм назву. На підставі цього складіть план.
4.     Підготуйтеся до виконання завдання: поділіть аркуш у зошиті на дві нерівні частини для запису плану (ліворуч) і конспекту (праворуч).
5.     Складіть конспект зміст кожної логічно завершеної частини тексту відповідно до плану, дотримуючись таких умов.
5.1. Основний зміст тексту викладається стисло.
5.2. Провідні думки, аргументи, висновки вкажіть докладно.
5.3. Назви глав, розділів, параграфів наукової праці обов`язково вкажуються точно.
5.4. У конспекті використовуються цитати. Дотримуйтеся правил цитування: необхідну цитату беріть у лапки, у дужках зазначайте джерела і сторінку.
5.5. Намагайтеся робити записи своїми словами, оскільки це сприяє кращому розумінню тексту.
5.6. Основні положення конспекту вказуються навпроти відповідних пунктів плану.
6.     Працюючи над конспектом, використовуйте систему підкреслень, вирізняйте найбільш важливе великими літерами, використовуйте умовні позначки і позначення. Вони допоможуть вам під час відповіді за конспектом.

РОБОТА НАД ПОВІДОМЛЕННЯМ
1.     Прочитайте в підручнику параграф, до якого ви складаєте повідомлення.
2.     Складіть орієнтовний план свого повідомлення.
3.     Визначте літературу, за якою ви будете його готувати.
4.     Опрацюйте літературу, за необхідністю внесіть уточнення до плану. Зверніть увагу на логіку свого викладання.
5.     За планом запишіть зміст повідомлення або складіть його тези.
6.     Подумайте над тим, який ілюстративний матеріал доцільно використати.
7.     Під час виступу з повідомленням не забувайте про виразність і правильність своєї мови.

НАПИСАННЯ РЕФЕРАТУ
Реферат — доповідь на певну тему, заснована на огляді відповідних джерел. Реферат містить:
ñ аналіз теоретичного змісту питання;
ñ самостійний аналіз фактів, подій, процесів, явищ, що відповідають теоретичній частині реферату;
ñ узагальнення і висновки відповідно до змісту реферату.
1. Уважно розберіться, на яку тему слід підготувати реферат, і відповідно до цього визначте мету його написання.
2. Продумайте, які питання і в якій послідовності вам необхідно висвітлити під час роботи над рефератом. Це допоможе вам скласти план реферату.
3. Визначте обсяг необхідної літератури за темою реферату й опрацюйте її.
3.1. Читаючи відібрані статті й книжки, звертайте увагу на посилання авторів до джерел, оскільки вони можуть бути користними вам у подальшій роботі над темою.
3.2. Занотовуйте необхідне на окремих картках, зручних для подальшого опрацювання і систематизації матеріалу.
3.3. Виписки, які ви робите, опрацьовуючи необхідну літературу, класифікуйте відповідно до плану реферату.
4. Реферат пишеться за таким планом.
4.1. У вступі ви пояснюєте важливість і актуальність обраної теми. Акцентуєте увагу на тому, що і як будете описувати.
4.2. В основній частині розкривається зміст реферату.
4.3. У закінченні формулюються основні підсумки та висновки, яких ви дійшли.
4.4. Наприкінці реферату подається список літератури, яку ви використовували.
5. Оформлення реферату повинно відповідати загальноприйнятим нормам посилань на джерела і вимогам бібліографії.

ПІДГОТОВКА ДО СЕМІНАРУ
Семінар — вид навчальних занять, побудований на самостійному вивченні учнями за завданням викладача окремих питань, проблем, тем, підготовкою повідомлень і відповідей із наступним їх спільним обговоренням.
1.     Ознайомтеся з темою семінару, питаннями і проблемами, запропонованими для обговорення на ньому.
2.     Прочитайте відповідний теоретичний матеріал у підручнику.
3.     Опрацюйте запропоновану додаткову літературу.  Доцільно законспектувати ті фрагменти, які стосуються проблем семінару.
4.     Особливо зверніть увагу на наявність різних точок зору стосовно проблем, запропонованих для обговорення. Проаналізуйте їхній зміст і аргументацію.
5.     Визначте, якою є ваша особиста точка зору стосовно проблем семінару. Поміркуйте над рівнем її обґрунтованості.
6.     Якщо ви не готуєте повідомлення до семінару, варто продумати запитання, які ви бажаєте поставити доповідачам, або можливі доповнення.
7.     Підготуйте відповіді на пізнавальні задачі, винесені до обговорення. Можна скласти власні задачі й запропонувати їх розв`язання учасникам семінару.

ЯК НАПИСАТИ ЕСЕ
Перед тим, як написати есе, необхідно:
1)    вивчити відповідний теоретичний матеріал;
2)    з`ясувати для себе особливості заявленої теми есе;
3)    продумати, у чому може полягати актуальність заявленої теми;
4)    виділити ключову тезу й визначити свою позицію щодо неї;
5)    скласти тезисний план, сформулювати думки та ідеї, що виникли з приводу теми.
При написанні есе слід дотримуватись таких правил:
1) написати есе в чорновому варіанті, дотримуючись оптимальної структури;
Елементи структури
Відсоток до загального обсягу роботи
Вступ. Початок  (актуалізація заявленої теми)
20,00%
Тезис
Три аргументовані докази (заперечення) тези, що виражають вашу власну думку (позицію), яка має у своїй основі науковий підхід.
Переформулювання тези
60,00%
Висновок, який містить заключне судження (умовивід)
20,00%

2) проаналізувати зміст написаного;
3) перевірити стиль і грамотність, композиційну побудову есе;
4) унести необхідні зміни й написати остаточний варіант

ВИМОГИ ДО ЕСЕ
1.     Есе повинно сприйматися як єдине ціле. Ідея повинна бути ясною і зрозумілою.
2.     Есе не повинно містити нічого зайвого, лише ту інформацію, яка необхідна для розкриття вашої позиції, ідеї.
3.     Есе повинно мати грамотну композиційну побудову, бути логічним, чітким за структурою.
4.     Кожен абзац все повинен містити лише одну основну думку.
5.     Есе повинно показувати, що його автор, знає й осмислено використовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, світоглядні проблеми.
6.     Есе повинно містити переконливі аргументи заявленої позиції з проблеми, що висвітлюється.

ЯК ПРАЦЮВАТИ З ІСТОРИЧНОЮ КАРТОЮ
1.     Прочитайте назву карти, визначте, які території та період відображення на ній.2.     Чітко сформулюйте завдання, які стоять перед вами.3.     Зверніть увагу на умовні позначки, необхідні для виконання завдання.
4.     Для повноти відповіді використовуйте матеріали підручника, хрестоматій, атласів та інших джерел.
5.     Систематизуйте отримані дані і виконайте завдання.


 Як скласти розповідь за малюнком?

1.                Уважно розглянули малюнок, прочитати надпис до малюнка .
2.                 Поміркувати над темою малюнка.
3.                 Скласти план розповіді.
4.                 Вказатичас час, місце подій.
5.                 Розказати про людей, що зображені на малюнку, описати і йзовнішність дій.
6.                 Описати предмети, що зображені на  малюнку.
7.                 Зробити висновок, висловити своє ставленя до зображеня .
             

  Як пітготувати інтерв'ю

1.                 Продумати заздалегіть питаня .
2.                  Сформулювати питаня так,щоб віповіді на них розкривали найбільш цікаве в людині, донесли до читача (слухача) значення факту.
3.                 Правдиво й точно записати сказане, дати, прізвища, цифрово дані.    
                 
  Як підготувати репортаж ?     

  Репортаж- розповідь очевидця,свідка,учасники подій.

     Мета:   відтворити повну картину подій, щобчитач(слухач)міг наочно уявити собі,як подія відбулася,стати нібито іі очвидцем.

1.                 Добре знатибпаро що розповыдати.
2.                 відібрати найсуттєвіше,найговніше в подіі, що висвітлюється.
3.                 Прагнути до об'єктивності.
4.                 Показати свою позицію до питань,що розкриваються в репортажі.
5.                 Описувати виразно, живо. 


      Як аналізувати історичний документ?
Визначити:

1.                 Хто автор документа?Чиї інтереси він захищае?
2.                 Коли написаний документ?Як могли вплинути на автора документа історичні події чи загальна ситуація в цей період?
3.                 Документ первинний (запис очевидця, учасника події) чи  вторинний (коменнтар чи переказ про подію з уст дос лідника).
4.                 Відокремити в документі факти й коментарі та проаналізувати їх окремо. 
5.                 Про що розповідається у документі? Яка сторона поддії замовчується?
6.                 Де відбувалася подія, про яку йдеться у документі?Зякою місцевістю вона пов'язана?

    

 Як скласти історичний портрет?                                                    
План
1.       Історичні умови,в яких формувалася особистість  історичної постаті.
2.       Походженя. Біографічні дані.
3.       Особисті якості історичного діяча та умови їх формування.
4.       Навколишнє суспільне середовище. Інтереси якої верстви суспільства виражав діяч.
5.       Цілі діяльності та можливісті їх досягнення.
6.       Засоби досягнення мети.
7.       Основні результати діяльності історичної особи, ставлення до неї сучасників.
8.       Значення діяльності особистості для регіону,країни,світу.
9.       Оцінка діяльності особистості в сучасній науці.
10.   Ваше ставлення до цієї історичної особи як людини та історичного діяча.
11.   Яку особу сьогодення ви могли б поставити в один ряд з нею?Чому?

Як скласти твір – роздум?
План
1.       Вступ.
2.       Теза(основна думка твору).
3.       Факти і роздуми щодо тези.
4.       Висновок.
1)Сформулюйте тезу.
2)Доберіть доводи істинності чи помилковості тези(факти з життя,з літератури,
Зі спогад сучасників,свої спостереження).
3)Сформулюйте висновки.
Як скласти розповідь?
Мета:розкрити важливу подію в історії, в житті історичного діяча,
План
1.       Зав’язка-факт, з якого починається подія.
2.       Кульмінація- момент найбільшого напруження в розвитку події.
3.       Розв’язка- заключна дія,результат події.
4.       Значення події для подальшого розвитку історії
Як скласти конспект?
Конспект-стислий,систематичний,послідовний,зв’язний виклад змісту параграфа, розділу книжки,лекції,повідомлення,доповіді.
План-конпекта – спочатку складаеться план тексту ,а потім на окремі пункти ніби нарощується інформація.
Тематичний план-короткий виклад  даної теми , що розкривається за кількома джерелами.
Текстуальний конспект – сворідний монтаж цитат із текстів, що  опрацьовуються.
Вільний конспект – включає в себе як цитати,так і власні формулювання.
1.       Прочитати текст, зясувати зміст тексту в цілому.
2.       Розділити текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
3.       Проанвлізувати кожну частину, виділити головнеі другорядне
4.       Записати основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.

Як оцінювати історичні факти?
1.       За яких історичних обставин відбувається конкретний історичний факт?
2.       Які події безпосередньо йому передують (передумово)?
3.       Який розвиток мав цей факт?
4.       Які групи людей були в ноьму задіяні (рушійні сили)?Якими мотивами(причанами)це було викликано?
5.       Яку роль у ньому відігравали конфетні особи? Якими мотивами це було викликано?
6.       Який вплив цей факт на інші галузі людського життя?
7.       Як він вплинув на подальший розвиток (наслідки)?
8.       Чи був можвим інші перебіг події?
9.       Як би ви пово дилися себе в цій ситуації?
10.   Чи можливе повторення цього факту?
За яких умов?
Як скласти відгук?
Відгук-документ, який містить висновки уповноваженої особи(або кількох осіб) чи установи щодо запропонованих на розгляд вистатави, творів мистецтва, рукописних робіт та інше . Резвізити:
1.       Назва виду документа.
2.       Заголовок
3.       Текст, якімістить:вступ; короткий виклад основних положень роботи,що аналізуеться : виклик з пропозиціями, оцінкою й критичними зауваженнями.
4.       Підпис
5.       Дата
Як скласти рецензію ?
Рецензія- критичний відгук (дає аналіз та оцінку ) на художній твір , друковану  наукову працю та інше .
Реаквізити:
1)      Назва виду документа .
2)      Заголовок, якій містить назву рецензованої  рооти, прізвище та ініціали її автора, рік публікації, видавництво.
3)      Текст, що складаеться  з двох частин: короткий виклад змісту роботи;що аналізується; виклад з пропозиціями, оцінкою і критичними зауваженнями.
4)      Підпис.

           Аналіз картини.

1.                 Як називається картина?
2.                 Хто є її автором? Що ви знаєте про його творчість?
3.                 До якого жанру живопису належить?
4.                 Опишіть картину:

·                     Що на ній зображено ( на передньому плані, на задньому, ліворуч, праворуч, чому саме так, ане інакше)?
·                     Які художні засоби  і кольори використав художник? Чому саме такі?
·                     Чи є тут зображення людей? Як вони зображені?
·                     Як ви вважаєте, яка гловна ідея цього твору? Що хотів показати автор?
·                     Які думки та почуття викликає у вас  ця картина?

Немає коментарів:

Дописати коментар